Her kommer historien om meg selv og motorsporten. Dette vil nok ta noe tid, men kanskje interessant for folk litt opp i årene.
Selvfølgelig skal vi få inn endel foto også.
Jeg har foreløpig ikke noe system på skrivingen, men skriver litt på alle årene i håp om at det til slutt skal bli en bra historie.
Dere får ta en titt i blant, plutselig er det noe nytt her.
Dersom det er noen som har mer utfyllende opplysninger og perioden 1979 til 93, er det bare å sende meg en mail.


Navn: WENCHE NAFSTAD
Født:  30.06.1954.
Familie: 2 sønner: Tom Rune f. 05.11.1973 og "Bulle" Stig Magnus f. 23.12.1983.Wenche.jpg (28595 byte)
            Samboer med John Berthelsen.
Utdannelse: 9 årig ungdomsskole, Fagskole i husstell, Handelsskole på kveldstid.
Arbeid: Kopiering
Tidligere arbeid: Mitt første arbeid var i kassa hos Gunerius Pettersen, Oslo
                         Deretter på kontor , Auto Supply, Oslo
                         Sentralbord, kantine og diverse hos Lillestrøm Bilsentral, Volvo Jessheim og Lillestrøm.
                         Egen bensinstasjon.
Motorsport:       Kjørte rally selv 1978 - 1982, med Volvo 142, Volvo 343, 
                         og 4 rally med Honda Civic gr.1 som tidligere var kjørt av Bjørn Foss.
                         Kjørt bilslalom med Volvo 142, Volvo 343 og Mercedes.
Ellers har jeg forsøkt å gi en hjelpende hånd i form av litt mat, service og organisering ellers for svenske førere som har kjørt rally i Norge.
Overhørte en gang en samtale mellom to norske førere som diskuterte kjerringa som importerte svenske rallyførere til norske rally. Det var absolutt ikke positivt forsto jeg. Disse førere er Bengt Thorsell, Kalle Grundell, Stefan Axelsson, Håkan Ivarsson, Anders Hedström, Mats Karlsson,  B. G. Bergström. Noe hjelp har også Per Johansson fått.
                   

Det er vel egentlig ikke så mye å fortelle før motorsport-tiden. Bortsett fra at jeg har vokst opp i et verksted og på en bensinstasjon. Det er kanskje grunnen til min bilinteresse. Skolen var aldri min store interesse og slett ikke tysk og engelsk språk. Språk var helt klart noe jeg ikke fikk bruk for her på Nafstad. Så feil en kan ta og så mye jeg har angret på akkurat det. Trist å reise så mye utenlands uten å kunne språk.
Nafstad var heller ikke den mest sentrale plassen for motorsport. Her var de fleste jordnære og så på bilsport som noe stort tull. Og jeg har vel hele tiden vært familiens sorte får med min spesielle interesse.
Men jeg hadde en fetter, Tor Nafstad som jobbet på Autoindustri (Saab) i Oslo, og som også var motorsport interessert. Han pratet mye om Øystein "Mikke" Haugerudbråten og hans kjøring med Saaben. Tor og jeg reiste faktisk over til Charlottenberg for å kjøpe Idrottsbladet for å lese motorsport. Prøvde også litt PO-løp, tror det måtte ha vært i 1972, uten større hell.

1979:

1979.jpg (83135 byte)                                               Wenche-Tom.jpg (61432 byte)                                                        Thor og jeg.jpg (96596 byte)
Min første rallybil.                                           Tom var alltid med.                                               Thor Nafstad og jeg.

1980:


Solgt.jpg (68452 byte)                                               Bilcross.jpg (43599 byte)                                                      Glad gjeng -80.jpg (76570 byte)                  Min første rallybil er solgt,                         Jeg deltar i Norges første bilcross,                                En glad gjeng på 80-tallet.
til Kjell Arild Næss.                                  på Hakavika, med Amazon.

Amalspesialen 01061980.jpg (90648 byte)                                               Gransloppet 13091980.jpg (90096 byte)                                                       Storforsnatta 01031980.jpg (93310 byte)

 

Avisklipp 12 september 1980.jpg (30851 byte)

 

 
Snösvängen i Kil
19 januar 1980:
Snösvängen i Kil var et meget populært rally og inngikk i norske mesterskapet og også i Värmlandsserien. Hele 150 biler sto på startstreken, hvorav akkurat 60 av disse var norske.  Totalvinner av rallyet og vinner av A-fører Spesial ble Morgan Carlsson/Sune Elofsson, Ford Esc 3610,  2. Jens Søgård/Tom A. Granli, Opel GTE 3685, 3. Mats Jonsson/Stefan Nordberg, Volvo 142, 3694. 7. Jørn Ola Krogh/Øyvind Funderud, Opel Asc 3796, 14. Stein Svendsen/Jens T. Nordahl,   Volvo 142 3972
B-fører gruppe 1: 1. Vidar Christensen/Gunnar Hansen Golf GTI 4040,  2. Vidar S. Johansen/Svein Pettersen Golf Gti 4131, 3. GunnarBratlie/Jørn T. Lindberg Ford Esc 4265,  4. Arnt Hinsverk/Sven Aaserud Ford Esc 4423.
 A-førere gruppe 2: 
1. John Haugland/Petter Vegel, Skoda 3723,  2. Valter Jensen/Hilding Haustreis, Opel GTE 3758,  3. Terje Sveinsvoll/Thomas Thomsen Saab 99 T  3803
A-fører gruppe 1: 1. Rolf J. Andersen/Jan Egil Jenssen, Golf GTI 3821,  2. Per A. Bakke/Erik Solberg Opel GTE 3884,  3. Egil Stenshagen/Håkon Stamnes,  Golf GTI  3898
Killingen Kil 
9 august 1980: Totalvinner Krister Karlsson/Peder Johansson, Toyota, 632.
Ladies in action: 1.Titti Jern 721,  2. Ann Hultgren 756,  3. Eeva Juntunen 787,  4. Wenche Nafstad 798,  5. Eva-Lena Dahlgren 809,
6. Margareta Christensson 835, 7. Carina Grahn 853,  8. Ewy Falk 868, 9. Maj Arvidsson 872,  10. Yvonne Hultgren 886,
11. Rigmor von Mecklenburg 934,  12. Monika Svedlund 1139.

Killingen 1980.jpg (156473 byte)    Fra Killingen i Kil.

Forshagarundan 21 september 1980: Totalvinner Bror Danielsson/Torbjörn Ehn 448.
Ladies in action: 1. Carina Olsson/Kent Andersson 538,  2. Wenche Nafstad/Thor Nafstad 582,  2. Margareta Christensson/J.Å. Andersson 582, 
4. Maj Arvidsson/Kenth Arvidsson 590, 5. Yvonne Hultgren/Maria Schyman 610,  6. Wenche Knudtzen/Inge Stensrud 778.

Sluttresultat LADIES IN ACTION 1980:
1. Titti Jern-Andersson, Opel Kadett, 145,  2. Margareta Christensson, Saab V4, 122,5,  3. Carina Grahn, Opel Ascona, 110,  4. Wenche Nafstad, Volvo 142,  105,5,  5. Maj Arvidsson, Saab V4, 98,  6. Randi Tangeland, Opel GTE, 82,  7. Yvonne Hultgren, Volvo Amazon, 75,  8. Wenche Knudtzen, Lada, 43,
9. Carina Olsson, Opel Ascona, 30,  9. Åsa Sneen, Volvo 142, 30,  11. Ann Hultgren, VW T1, 25,  12. Monica Lundqvist, Saab V4, 22,
13. Eeva Juntunen, Ford Escort, 22,  14. Eva-Lena Dahlgren, Volvo Amazon, 19,  15. Thone Braathen, Opel GTE 18,  16. Ing-Marie Heed, Volvo PV, 17, 
17. Ewy Falk, Saab V4, 16,  18. Rigmor von Mecklenburg, Saab V4, 13.

1981:
Taxi Team.jpg (212484 byte) 
Fra venstre: Lennart Nilsson, Lars Erik Torph, Per "Pelle" Svensson.

240-81.jpg (119641 byte)  Jeg har forsøkt å kjøre 240 også. Bilen tilhører Stein Svendsen. Han hadde noen måneder tidligere knust min                             rallybil i Kopparberg.

Pelle 81.jpg (79775 byte)         Pelle 2.jpg (28176 byte)
Per "Pelle" Svensson fra Säffle har kjørt junior SM.

 

1982:
Rally Fluberg 2 januar 1982: 62 biler til start
Rally Snøfreser'n Elverum
30 januar 1982: Deltar på rally i Norge. Siden min bil ikke er helt frisk får jeg låne bilen til Per Svensson fra Säffle. Dette er ikke helt uten problemer fordi det fortsatt er rallystopp i Norge og dette rallyet blir kjørt inne på Terningmoen militærleier. Siden jeg har lånt en svensk bil må også eieren av bilen sitte på. Per er svensk og det er militært område, men vi får kjøre.
Bilinteressen er stor og jeg engasjerer meg i det meste. Volvo Racing Klubb, Volvo PV klubben, en norsk førerforening, tur til Volvofabrikken. Men også håndarbeide interreserer, jeg begynner på kurs i Japansk Kunstbrodering. 

Snofresern.jpg (171101 byte)                                                                          340.jpg (63760 byte)
Per Svensson fra Säffle var snill og lånte                                       Her er et av de første rallyene jeg kjørte med 340.
ut sin bil på Rally Snöfresern i Norge.                                           Kartleser er Rune Gustavsson fra Skoghall.
Per måtte være kartleser også.

Alameki 82.jpg (54441 byte)                                                Matti 82.jpg (43956 byte)                                            Arnesson 82.jpg (28534 byte)
Matti Allameki deltar i bakkeløpet på Kongsvinger.                                                              Olle Arnesson også.

 

Skoda Rally i Tsjekkoslovakia 9-11 juli 1982: Dette var både en opplevelse og et mareritt. Viste helt klart ikke hva jeg gikk til når jeg reiste nedover med et team på 10 personer. Trodde nok det bare var å sette seg i bilen og kjøre. Men det var så uendelig mye mer, som vi ikke var vant med fra Norge og Sverige. Det var noteskriving og gjennomkjøring, noe som vi ikke hadde begreper om. Og det var asfalt.  Det var ikke dårlig startfelt heller. Selvfølgelig stilte John Haugland/Jan O. Bohlin til start. Det var navn som Ferjancz, Pavlik, Kvaizar, Krecek, Mattig, Moosleitner og italienerne Corradin og Ceccato. Fra Sverige var det Sönegård og Kjällström. Foruten Haugland var det også Stein Svendsen/Egil Nordlien, Tone og Terje Braathen fra Norge. Fra Danmark stilte Hans Brink med Ford Escort. Denne bilen la han igjen allerede i første svingen på første prøven. Dette var en fordel for meg for da stilte han og hans team opp for meg og min Volvo 343.

Klar for Tsjekko.jpg (100358 byte)
                                    For fort i Tsjekko.jpg (167657 byte)                                 Brink 3.jpg (4970 byte)
En glad gjeng fra Volvo                     Altfor fort i Tsjekko.                       Noen kjørte enda fortere og endte  
på Jessheim er klare for                                                                           med vrak.
Tsjekkoslovakia.

 
Jessheimdagene
12-15 august 1982: Rallybilen står utstilt på Jessheimdagene

Bilslalom.jpg (30468 byte)
Danske Hans Brink kjører bilslalom på Økern Torg.

Ford Sierra Rally i Danmark 21 august 1982: Jeg debuterer som kartleser i min egen Volvo 343, med danske Hans Brink som fører.

Brink.jpg (26858 byte)                                    Brink 2.jpg (26617 byte)                                        Justering.jpg (68981 byte)
Hans Brink kjører, jeg er kartleser i min egen bil.                                       Litt justering av 340 er interesant.


Jens Ole Kristensen.jpg (54957 byte)                                    Rasmus Andersen.jpg (40579 byte)                                       Orndrup.jpg (42666 byte)
Jens Ole Kristensen                               Rasmus Andersen                                   Ørndrup

Stilund.jpg (32756 byte)                                    Laubjerg.jpg (30164 byte)                                     Mortensen.jpg (41496 byte)
Ole Stilund                                            Flemming Laubjerg                                  Jan Mortensen

 
Rally Tatry i Tsjekkoslovakia 10-11 september 1982:

Tatri.jpg (43159 byte) Danske Hans Brink kjørte min bil i Rally Tatry.

Statestikk fra Sverige 1982:
Rally             391 løp
Rallycross      59 løp
Folkrace       119 løp
Racing            33 løp
Dragrace        18 løp
Karting           74 løp
Miniracing      96 løp

 

1986:

Svenska 86.jpg (51347 byte) 
Svenska Rally

1991:


Bengt og petter.jpg (61003 byte)

Bengt Thorsell/Petter Vegel vinner av Numedalsrally.

Kalle Grundell 2.jpg (61284 byte)                                                   Thorsell 91.jpg (57136 byte)
Kalle Grundel kjører Finnskog.                           Bengt Thorsell/Petter Vegel skroter i Bohemia Rally.

 
Monza 1991.jpg (51860 byte)

 

Fortsettelse følger, men imens tar vi litt om Volvo Original:

1992:
Har i lengre tid fulgt Volvo Original i Sverige. Klassen ble startet fordi det var et ønske om en billig måte å komme inn i bilsporten. Opel og Ford ble også vurdert, men valget falt på Volvo 240. Dette var en bil det var mange av. Det var lett å finne billige deler. Og kurant å tilpasse i bilsporten. Du kunne ta privatbilen og kjøre billøp med. For at flest mulig skulle kunne delta var det viktig at bilen også måtte kunne kjøres etter veien. Dette var fult mulig i og med at bilen gikk gjennom vanlig teknisk kontroll hos Bilprovningen. Bilen måtte klare alle vanlig krav som blant annet CO. Den måtte ha vanlige sikkerhetsbelter og all innredning. Dette var en bil de fleste svensker hadde, og dermed økte klassen utrolig fort i Sverige. Ikke bare i rally, men også racing og bakkeløp. John og jeg var over i Sverige og så på flere rally hvor Volvo Original deltok, og vi var imponert.
Jeg kontaktet Norges Bilsportforbund og spesielt Erling Hagen, og fortalte om denne svenske klassen og at vi helt klart hadde behov for Volvo Original i Norge også. Men jeg forstår forbundet og Erling godt. De trodde nok dette var et sykt påfunn fra et Volvo-frelst lite menneske.
Men Erik Aaby og Rally Norge i 1992 inviterte til gjesteklassen Volvo Original. Her hadde vi 7 Originaler til start. Dette var Arne O. Solbakken/Kjell E. Rasen fra Elverum, Hannu Nieminen, Richard Nilsson, Tommy Möller, Joakim Arvholm, Pernilla Walfridson/Jennie Sätherberg og Kalle Grundell/Jan Svanström. Det var utrolig stort i Norge at Kalle ville kjøre Original. Bare trist at han fikk en bil om absolutt ikke fungerte, så John fikk reparere natta før start og under rallyet. Men når Kalle punkterte og ikke engang jekken gikk å bruke, var det slutt og han valgte å bryte. Men selv med en bil som absolutt ikke fungerte kan Kalle se tilbake på 2 strekkeseiere.

Kalle Grundell.jpg (80530 byte)  Kalle Grundell fikk låne Volvo's bil til Rally Norge.


Det var også populært med Pernilla Walfridson, desverre tok det slutt allerede på SS 3, men på SS2 hadde hun tredje raskeste tiden. Resterende to personer fra familien Walfridson, Stig Olov/Gunnar Barth kjørte inn til 4.plass totalt, mens Pernillas pappa, Per Inge/Kjell Nilsson kjørte inn til 14.plass totalt med sin Porsche. Dette rallyet ble kjørt 2-3.oktober 1992 og startet bra, men utviklet seg etter hvert til et mareritt for de fleste. Det ble mange timers venting på plasser uten matservering. Men allerede den gang serverte vi mat til Original og også de svenske deltagerne i rallyet. Totalvinner ble Mats Jonsson/Lars Bäckman, foran Per Eklund/Johnny Johansson og Roar Vannebo/Petter Vegel. I den ene nullbilen fant vi ikke mindre enn finske Hannu Mikkola, som vi kan se hadde en ledelse på 12 sek foran Mats etter 4 prøver.
Beste Original, Richard Nilsson/Staffan Nilsson fra Säffle, kom på 18.plass totalt. Hannu Nieminen med norske journalisten Martin Gray som kartleser kom på 25 plass. Tommy Möller/Tommy Andersson 30.plass. Joakim Arvholm/Urban Norlin 33.plass. Arne O. Solbakken 45.plass.
Kanskje dette rally gjorde at det løsnet litt for Volvo Original. For det ble helt klart mer interessant for forbundet. Hele tiden samarbeidet jeg med Carleric Johansson som hadde bygd opp Volvo Original i Sverige, og allerede var oppe i 4-500 biler.

Avisutklipp 1992.jpg (489642 byte)                                                Avisutklipp 1992-2.jpg (149026 byte)                                               Avisutklipp 1992-3.jpg (140125 byte)

1993:
Utpå høsten 1993 fikk jeg telefon fra Erling Hagen. Da var det endelig gitt tillatelse til klassen i norske rally. Men vi fikk kun en midlertidig tillatelse på 1 år, ett prøveår. Viste det seg etter 1 år at Volvo Original ikke var noe for Norge, så var det bare å gi opp. Den gang var jeg aktiv i NAF Motorsport Romerike og engasjert i en Bilmesse i LETO-hallen ved Eidsvoll. Og på denne messen, 21-24.oktober 1993, kunne vi presentere nyheten om Volvo Original i Norge. Vi hadde også fått over en Original fra Carleric, og hans sønn Fredrik med kartleser representerte Volvo Original Sverige.
John hadde tidligere kjørt Chevrolet Monza i rallycross og bakkeløp, men var allerede i gang med å bygge Original. Nå ble det virkelig fortgang.
Det ble også en stor jobb og informere alle Volvo-forhandlere om hva som var på gang. Noen av dem var virkelig positive og hjelpsomme.

Trondelag 1.jpg (104168 byte) Trondelag 2.jpg (77961 byte) Trondelag 3.jpg (69374 byte) Trondelag 4.jpg (12776 byte) Trondelag 5.jpg (78788 byte) 
Mye skrot i Rally Trøndelag.

1994:
Gleden var kjempestor når det nye motoråret startet. Forventningene til Volvo Original var også meget store. Trodde Originalene skulle komme som perler på en snor, men så feil kan en ta. Men jeg kom fort ned på jorden igjen. Første og eneste Originalen i egen klasse i rally i Norge ble John, i Rally Snøfreser'n på Elverum 29.januar 1994. Det var utrolig kaldt, men John og kartleser Finn Hauger holdt varmen med å spa seg gjennom hele rallyet.

Forste rally.jpg (66056 byte)                                                 Første rally 2.jpg (125498 byte)                                                         Første rally 3.jpg (89192 byte)
John og Finn sjekker dekkene.                           Snart klar for start.                                 John og Finn ut fra startrampa som
Morten Gulbrandsen følger med.                        Mange nysjerrige.                               Norges første Original i egen klasse.

 
Rally Finnskog 4-5.mars 1994 var nok det rally hvor Volvo Original vekte mest oppsikt dette året. Volvo Original Sverige hadde en egen semitrailer innredet med bord og sitteplasser, og kjøkkenavdeling, på plass ved start/mål. Her kunne deltagerne samles, få noe å spise og snakke sammen. Originals trofaste Harry Kinnander sørget for at mat og drikke var på plass og at alle fikk det de trengte. Den gang, som nå var det Carleric Johansson som var "cupgeneral".
Carleric.jpg (33584 byte) Vår øverste sjef Carleric Johansson.

John Berthelsen Finnskog 94.jpg (50131 byte)      Arne O. Solbakken, Finskog 1994.jpg (47777 byte)


 Det var ikke bare Volvo's trailer som vakte oppmerksomhet. Det gjorde Mats Karlsson fra Säffle også. Han kjørte Original og gikk i mål som 7.mann totalt i nasjonale delen av Rally Finnskog. Selvfølgelig ble han da beste Original og slo nestemann, Roy V. Furuseth med over 13 minutter. Pernilla Walfridson kjørte inn til 3.plass foran Per-Ola Thörnberg og norske Yngvar Holm. John Berthelsen brøt på SS11.
Nasjonale delen av Finnskog ble vunnet av Jonas Kruse i Volvo 240, mens Tomas "Gullarbo" Jansson vant internasjonale delen.
Første året, 1994, hadde vi kun 8 førere i Norge. Dette var John Berthelsen, Frank A. Dahl, Knut Fagerlid, Roy V. Furuseth, Yngvar Holm, Espen Håkonsen, Tom A. Lindegaard og Arne O. Solbakken.
Espen Håkonsen hadde faktisk bare Originalen, så dette var hans privatbil som han var avhengig av å bruke til jobben også.
Selv var jeg alt annet enn populær ute på rally. Utrolig mange hadde mye negativt å si om "disse gamle, store drosjene" som inntok rallysporet og skapte kaos. Ikke var de blitt mange heller, selv om de hadde fått være med et helt år.
Men rallybil er faktisk ikke bygget over natten. Og de fleste hadde helt vanlig lønn, noen hadde kanskje familie også. Da er det ikke lett å få pengene til å strekke til. Men ganske mange hadde Original-prosjekter i garagen.

Yngvar Holm.jpg (84251 byte)                          Tom Lindegaard.jpg (82784 byte)                            John Berthelsen.jpg (79499 byte)                           Espen Håkonsen.jpg (88658 byte)
Yngvar Holm                                Tom Lindegaard                           John Berthelsen                             Espen Håkonsen

 Forsvaret.jpg (80728 byte)                        Bryn Kjøpesenter.jpg (101862 byte)                            Volvo Hønefoss.jpg (61670 byte)                           Volvo Trondheim.jpg (74816 byte)
600 militærer                              Bryn Kjøpesenter                          Volvo Hønefoss                            Volvo Wist Trondheim
studerte Volvo Original.

Deltagere på C-førerfinalen Mantorp 1994: John Berthelsen, Espen Håkonsen, Tom Lindegaard, Roy V. Furuseth.

1995:
Allerede i årets første rally i Hokksund kom 2 nye førere, Morten Bermingrud og Roger Alnæs. Enda 2 nye i Flesbergrally, Knut G. Kristoffersen og Helge G. Lundeby. Tre nye på Lygna, og 13 startende Originaler. Nye her var Jo Inge Bakken, Loyd Jacobsen og Vidar Lorentzen. Siste rally i januar, i Sigdal, tilkom Ole Andreas Langård. Det vil si 8 nykommere i årets første måned. Dette var bra, nå begynte ting å skje.
Flesbergrally 14.01.1995 samlet 5 Originaler. Denne gang var det Morten Bermingrud som var raskest, 26.plass totalt. Nykommeren Helge G. Lundeby brøt.
1. Morten Bermingrud 1.00.17,  2. Espen Håkonsen 1.02.52,  3. Roger Alnæs 1.06.07,  4. Knut G. Kristoffersen 1.10.15,
Lygnasprinten 21.01.1995:
1. Jo Inge Bakken 1.11.23,  2. Morten Bermingrud 1.12.39,  3. Håkan Gustavsson, S, 1.16.05,  4. Loyd Jacobsen 1.19.05
Sigdalsrally 28.01.1995:
1. Morten Bermingrud 46.02,  2. John Berthelsen 46.54,  3. Jo Inge Bakken 50.01,  4. Roger Alnæs 50.28. 
Snøfreser'n 11.02.1995:
1. Roger Alnæs 1.24.49, 2. Morgan Kristiansen 1.27.39,  3. Knut G. Kristoffersen 1.37.00.
Brøt gjorde Espen Håkonsen, Morten Bermingrud og Stig Larsen.
Rally Finnskog samlet hele 33 Originaler hvorav 18 var norske. Klasse 17 ble vunnet av svenske Håkan Gustavsson, mens Jo Inge Bakken sikret norsk seier i klasse 18, men var også raskeste Original totalt.
Volvotrailer.jpg (64899 byte)                                                                         Anders Hedstrom.jpg (63930 byte)
Volvo traileren var godt besøkt.                                                 Anders Hedström/Lasse Ekström klare for Finnskog.

Resultat Rally Finnskog 25.02.1995: Klasse 17: 
1. Gary Kajsson, Sverige 3.49.44,  2. Niclas Johanson, S 3.53.02,  3. Fredrik Norberg, S 3.55.18,  4. Håkan Gustavsson, S, 3.55.23  
Klasse 18:
1. Jo Inge Bakken, Norge, 3.48.55,  2. Thomas Israelsson, S, 3.55.50,  3. Roger Alnæs, N, 3.56.32,  4. Daniel Andersson, S, 3.59.20, 
Fortsatt var det meget amper stemning mellom Originaler og veteraner. Slett ikke hyggelig for noen parter. Vi hadde også ett par førere som ga opp motorsporten på grunn av trusler fra Veteranklassen. Vi forstår vel alle at det er trist å bli sperret av en nybegynner som har kjørt av. Men dette var også et problem for de som startet først i Original, de hadde nybegynnere i nasjonal foran seg. Forskjellen var vel at Originalføreren var selv nybegynner for kort tid siden, og husket friskt i minne behandlingen han fikk fra Veteran, og aksepterte lettere at andre også kunne gjøre feil. Problemet blir selvfølgelig størst på vinteren.
Bladet Racing hadde et intervju med Bilsportforbundets høyest person, Arild Antonsen som kunne fortelle at det var mye positivt i årets vintersesong. Han sa: -Ikke minst har deltagelsen tatt seg opp igjen, og rekruteringsklassen Volvo Original har hatt en enorm vekst. Han fortsetter: - At enkelte veteraner klager på at de må starte bak denne klassen, har jeg liten forståelse for. Dersom man ikke klarer å innpasse seg i veteranklassen, har vi sikkert andre klasser som kan passe dem det gjelder, sier Antonsen.

           John Svenska 1.jpg (74076 byte)                                                                                      John Svenska 2.jpg (70938 byte)
John Berthelsen kjørte Svenska Rally . Her er bilder før og etter. Det hele tok slutt i Torsby-distriktet.

          Roger Alnes 2.jpg (87086 byte)   Roger Alnæs vinner av Feriesprinten, bakkeløp i Trondheim. Hvor har vandrepremien tatt veien nå ?

 
Sommersesongen ble startet med klasseseier til Espen Håkonsen på Aurskog. 13 førere tok turen til Trøndelagsrally. Mens 18 førere stilte opp i Østfoldrally. Glemmer vel aldri debuterende Helge Dypdalen/Syver Terje Teigen i Østfoldrally. De kom inn til service etter to prøver, og jeg står og skriver tider. De spør hvordan de ligger til på listen. Jeg svarer at de ligger sist, men det bør de også i første løpet. Dette ville ikke Dypdalen vite av, og de satset alt på SS 3. Og ble liggende på taket. Her gikk seieren til Roger Alnæs med tiden 39.22, 2.plass John Berthelsen 39.36, 3.plass Espen Håkonsen 39,53, 4.plass Bård Moen 39,58, 5.plass Henning Solberg 40,20. Nøyaktig samme rekkefølgen og personer finner vi på Rally Hedemarken en måned senere, bortsett fra Henning Solberg som brøt på SS 3.
Nye deltagere 1995: Roger Alnæs, Jo Inge Bakken, Bjørn Berg, Morten Bermingrud, Hans Kr. Bernhus, Claus Braathen, Helge Dypdalen, Ole J. Finstad, Jo Geir Grande, Knut Arild Grefsrud, Loyd Jacobsen, Morgan Kristiansen, Knut Georg Kristoffersen, Ole Andreas Langård, Stig Larsen, Vidar Lorentzen, Helge G. Lundeby, Bård Moen, Oddbjørn Moen, Reiulf Mæhre, Nils P. Nielsen, Tom Nygren, Kjell Arild Næss bane, Ronny Næss, Rolf Ingar Schou, Tone Slåttland bane, Henning Solberg, Jo Winqvist. 28 nye førere.
Vi kjører også et All Championship med meget bra deltagelse i alle grener. 18 deltar i rally Finnskog, 10 deltar i baneløp på Rudskogen, 13 deltar i rally Trøndelag, 13 deltar i bakkeløp på Hønefoss og samme antall i bakkeløpet på Lillehammer. Oddbjørn Moen vinner klassen for A+B førere, mens John Berthelsen vinner C-førerklassen foran Espen Håkonsen og Knut Georg Kristoffersen
Rally Hedemarken 23.09.1995: 15 startende Originaler
1. Roger Alnæs/Morten Gulbrandsen 42.00,  2. Espen Håkonsen/Rune Bekkevold 42.10,  3. John Berthelsen/Finn Hauger 42.37,
4. Bård Moen/Jan T. Bergheim 43.11,  5. Bjørn Berg/Tore Listuen 44.55,  6. Jo Winqvist/Olav Rønningen 45.37,
Henning Solberg deltok også, men brøt etter SS 2. Han hadde 2.beste tiden på SS1, likt med Jo Inge Bakken, men slått av Espen Håkonsen. Tiden til Henning på SS2 var dårlig.

Espen Hakonsen 2.jpg (82198 byte)           Ole A Langard.jpg (79655 byte)              Knut G Kristoffersen.jpg (76201 byte)      
Espen Håkonsen       Ole Andreas Langård          Knut Georg Kristoffersen, alle fra bakkeløpet på Hønefoss.. FotoBulle 

Servering.jpg (95869 byte) Servering 95.jpg (103947 byte)
Servering på bakkeløp Lillehammer

Deltagere på C-førerfinalen på Mantorp 1995: Jo Inge Bakken, Roger Alnæs, Knut G. Kristoffersen, Ole A. Langård.

1996:
Volvo Original i Svenska Rallyt 8-11.02.1996:
Det var ikke bare Carlos Sainz, Tommi Mäkinen og andre kjente navn i Svenska Rallyt 1996. Det var også godt over 30 Originaler til start. John Berthelsen var eneste norske. Han fikk med seg 15 fartsprøver før det tok slutt i Torsbytraktene.
Det var utrolig kaldt under dette rallyet også. Jeg var med for å lage mat, men i Borlänge frøs kaffen i kaffetrakteren. Hadde ingen campingbil den gang, men en gammel Volvo 245 som cateringvogn. Fredag 9 februar serverte jeg (med hjelp av Rune Gustavsson og Bulle) 587 brødskiver med karbonade, ost eller skinke. 21 liter kakao og 27 liter kaffe. På lørdagen serverte vi 185 porsjoner gryterett, 150 skiver karbonade, 120 skiver ost og rundt 30 liter kaffe. Det var ingen behagelig arbeidstemperatur akkurat, på campingbordet ute.
1. Morgan Olsson/Thomas Ehn 4.20.22,  2. Per Henrik Hedberg/S.U.Olsson 4.26.03,  3. Bengt Winqvist/Sylvia Österberg 4.27.01

Premieutd Svenska.jpg (56754 byte)        Premieutd Svenska 1996.jpg (30024 byte)          Premieutd Svenska 1996-2.jpg (43061 byte)        Premieutd Svenska 1996-3.jpg (41708 byte)        Premieutd Svenska 1996-4.jpg (51439 byte)  
Premieutdeling Svenska Rally 96. 

 

 

  Premieutd fabrikk.jpg (71722 byte)                                                      Structo.jpg (98377 byte)
 Premieutdeling på Volvo fabrikken.       John Berthelsen og Finn Hauger, vinnere av Structo-sprinten. 

 


Rally Finnskog 22-24.02.1996: Klasse 17:
1. Roger Alnæs 4.02.05 (11 totalt),  2. Jo Inge Bakken 4.04.18,  3. Anders "Sniffen" Johansson 4.09.17,  4. Thomas Israelsson 4.16.01
Klasse 18:
1. Tom Nygren 4.25.05,  2. Knut G. Kristoffersen 4.28.12,  3. Odd Skotvoll 4.41.49,  4. Lars P. Børud 4.34.55 

Egersund 96.jpg (72976 byte)
Fra bakkeløpet i Egersund.

Bilbyen Vest 12.05.1996:
13 startende Originaler
1. John Berthelsen 12.51, 2. Bjørn Berg 13.06, 3. Nils P. Nielsen 13.15.

Aurskog/Hølandsprinten
08.06.1996: Klasse 17 : 5 startende
1. Roger Alnæs 10.23,  2. John Berthelsen 10.24,  3. Jo Inge Bakken 10.50,  4. Nils P. Nielsen 11.32. Espen Håkonsen brøt.
Klasse 18: 19 startende
1. Hans Kr. Bernhus 10.35, 2. Petter Solberg 10.45,  3. Tom Nygren 10.57,  4. Knut G. Kristoffersen 11.02,  5. Bjørn Berg 11.10

 Roger Alnes.jpg (81261 byte) Roger Alnæs/Morten Gulbrandsen på vei hjem fra Tyskland.

 Klargjøring Klargjøring av nye Volvoer.

Serviceplass.jpg (56256 byte)

 

Deltagere C-førerfinalen Mantorp 1996: Helge Dypdalen, Bjørn Berg, Tom Nygren, Tom E. Hauger, Hans Chr. Bernhus.

 
1997:
All championship 1997
All Championship 1997 Norsk Racing Cup 1997.jpg (117806 byte)  Norsk Rally Cup 1997.jpg (233534 byte)  
Rally Trøndelag 1997  

Deltagere C-førerfinalen Mantorp 1997: Knut A. Grefsrud, Knut Fagerlid, Jo Winqvist, Per I. Lia
 

1998:

Deltagere C-førerfinalen Mantorp 1998: Vegard Gulbrandsen, Lennart Lie, Kristian Seterøy, Arne O. Solbakken
rallycup98.jpg (568414 bytes) Norsk Racing Cup 1998.jpg (84227 byte) All Championship 1998.jpg (258959 byte)

1999:

Deltagere C-førerfinalen Mantorp 1999: Mats P. Hvambsahl, Frode Johannesen, Jan E. Myraas, Rune Guttormsen,
Tone Slåttland.

 All Championship 1999.jpg (159883 byte) Old Boys Cup 1999.jpg (132331 byte) Racing Cup 1999.jpg (148657 byte) Rally Cup 1999.jpg (353696 byte)

2000:
 17 nov 2000.jpg (166168 byte)
17.november 2000. Foto: Kaj Backman

17.november 2000 på Norges Bilsportforbund's årlige premieutdeling blir jeg tildelt motorklubbenes stipend som ildsjel.
Dette er et stipend som NMK, NAF, MA og KNA er sammen om, og jeg fikk 30.000,-

All-Championship-2000.jpg (54767 bytes) Old-Boys-cup-2000.jpg (30288 bytes) Racing-cup-2000.jpg (41929 bytes) Rallycup-2000-klasse-17.jpg (43967 bytes) Rallycup-2000-klasse-18.jpg (78516 bytes) 

Deltagere C-førerfinalen Mantorp 2000: Lars Thomassen, Borger Strand, Jan K. Wilsberg, Bjørn Gustavsen, Maren Engseth.

2001:

All-championship-2001.jpg (58533 bytes) Old-Boys-cup-2001.jpg (38803 bytes) Racing-cup-2001.jpg (94680 bytes) Bakke-cup-2001.jpg (43365 bytes) Rally-cup-2001.jpg (124361 bytes)


Deltagere C-førerfinalen Mantorp: Kjetil Tangen, Jørn Grinden, Henrik Pettersson, Jahn I. Blad, Hans-Chr. Røed.

2002:

Isbane-cup-2002.jpg (36535 bytes) All-championship-2002.jpg (37479 bytes) Old-Boys-cup-2002.jpg (34894 bytes) Racing-cup-2002.jpg (54381 bytes) Rally-cup-2002.jpg (137644 bytes) 

Deltagere C-førerfinalen Mantorp: Helge Rustad, Thorleif Johannson, Mats Gustavsson, Geir Løvhaug, Håkon Andersen

2003:
Nå har Volvo Original i Norge bestått i 10 år.
 

All-championship-2003.jpg (43150 bytes) Old-Boys-cup-2003.jpg (19181 bytes) Rallycup-2003-klasse-17.jpg (64166 bytes) Rallycup-2003-klasse-18.jpg (105255 bytes) 

Deltagere C-førerfinalen Mantorp: Ståle Hovda, Roger Holm, Vemund Leivestad, Thomas Guttormsen, Rune Johansen.

2004:

Deltagere C-førerfinalen Mantorp: Hans Einar Mørkhagen, Erik Helgerud, Åsmund Hefte, Anders Berget

2005:
Deltagere C-førerfinalen Mantorp: Roger Søyland, Truls Thorsen, Assar Granum, Ronny Glørstad